Op reis tips en wetenswaardigeheden Italië

 

U heeft uw vakantie geboekt bij Italian Residence, maar wat dan?
Bij deze hebben we enkele tips voor vertrek, tijdens de reis en bij aankomst voor u op een rij gezet.

Routebeschrijving en voucher:
Vergeet bij vertrek niet uw routebeschrijving en voucher (welke u per e-mail zijn toegezonden) mee te nemen.

  • Heeft u een boeking met een betaling van 50% in Nederland en 50% bij aankomst ter plaatse? Dan sturen wij u de reispapieren, zoals voucher, route en tips van de regio, binnen een maand nadat wij de 50% aanbetaling hebben ontvangen per e-mail toe. Op speciaal verzoek kunnen deze ook per post verstuurd worden.
  • Heeft u een boeking met een betaling van 100% vooraf in Nederland? Dan sturen wij u de reispapieren, zoals voucher, route en tips van de regio, na de betaling van het volledige bedrag rond de 15e van de maand voorafgaand aan uw vertrek per e-mail toe. Op speciaal verzoek kunnen deze ook per post verstuurd worden


Als u uw reispapieren per e-mail van ons heeft ontvangen, controleer dan goed:

  • Of de route en de regio waar uw vakantiehuis ligt klopt met de webcodenaam en de originele naam van de door geboekte locatie.
  • Check of het telefoonnummer van de eigenaar/sleutelbewaarder op uw route of voucher staat en of de route volledig is (loopt tot eindbestemming/uw vakantiehuis). Mocht dit niet het geval zijn? Stuur ons dan een e-mail en wij zorgen dat de ontbrekende informatie naar u gestuurd wordt.

 

Eventueel aan te schaffen reisgidsen (te koop bij de ANWB):

  • Toscane: Lonely Planet, Wat & Hoe, Capitool “Florence & Toscane”.
  • Umbrië: ANWB Reisgids Umbrië, regioinformatie via www.beallaumbria.net
  • Marche: 100% Toscane, Umbria & Marche.
  • Rome/Lazio: Lonely Planet City Guide Rome.
  • Amalfi kust: Reisgids van Capitool Compact “Napels & Amalfi kust”.
  • Wandel- en fietsvakantie: Marco Polo met gidsen voor verschillende regio’s, bijvoorbeeld “Fiets- & toeristische kaart Toscane, Pisa, Florence en Siena”, Wandelgids Deltas van verschillende Italiaanse regio’s,

 

GPS en googlemaps

  • Gebruik de routebeschrijving en vertrouw niet volledig op uw GPS-systeem.
  • Huizen zijn in Italië vaak niet goed te vinden op googlemaps en/of via een GPS-systeem. Een GPS-systeem geeft vaak veel ergernis want deze werkt matig tot slecht in Italië, weet ik uit zeer ruime ervaring. Dit heeft te maken met de infrastructuur ter plaatse. Zelf zet ik altijd de laatste grote plaats op de routebeschrijving in mijn GPS-systeem en vandaar houd ik mij vast aan de routebeschrijving van de eigenaar, deze werken veel beter!
    In Italiaanse plattelandsregio’s zijn straatnamen en huisnummer namelijk niet gangbaar en/of vindbaar op googlemaps. U zult dus meestal niet het adres via google maps of GPS kunnen vinden. Doe u zelf een plezier en gebruik de routebeschrijving, dan bent u het snelst ter plaatse. Mocht u de locatie niet kunnen vinden? Ga dan naar het dichtstbijzijnde dorp (kerk/bar) en bel de eigenaar, deze haalt u dan graag op.

 

Met de auto naar Italië 

  • Gaat u naar het midden van Italië, zoals Toscane, Umbrië en Lazio, dan raad ik u aan via Zwitersland te rijden. Haal voor u vertrek een vignet voor Zwiterland op bij de ANWB; dit scheelt wachttijden aan de grens. Neem ook eens de fraaie Gothard pass, een mooie ruime weg die een stuk minder druk is dan de Gothard tunnel. Gaat u over tolwegen? Betaal dan met een creditcard, deze doorlaatposten zijn meestal veel minder druk.
  • Gaat u naar de oostkust, zoals de Veneto, Emiglia Romana en de Marche? Dan is de Brenner een optie.
  • Gaat u naar de westkust, zoals Cinque Terre en de Toscaanse kust of Lucca regio? Dan raad ik u de tunnel van Frejus aan. Een rustige maar wel dure route.

 

Alle verkeersinformatie in Italië kunt u nalezen op: www.autostrada.com
Voor informatie over de trein in Italië kunt u naar de volgende website: www.trenitalia.com.

Met het vliegtuig naar Italië 
U kunt voordelig vliegen naar Italië met verschillende vliegtuigmaatschappijen. In Italië zijn meerdere vliegvelden, waaronder Pisa en Florence (voor Toscane), Rome (voor Lazio), Rimini en Acona (voor de Marche).

  • Ryanair vliegt vanaf Eindhoven onder meer naar Pisa en Rome. Vanuit Brussel Charleroi vliegen ze naar Ancona.
  • Alitalia naar Milaan, Rome, Bologna en Florence.
  • KLM naar Bologna, Florence, Milaan en Turijn.
  • Transavia naar Venetië, Napels, Bologna en Pisa.
  • Easy Jet naar Milaan en Rome.
  • ArkeFly vanuit Amsterdam naar Rimini.

 

Aankomst

  1. Aankomst is bij de meeste locaties mogelijk vanaf 15.00/16.00 uur tot 19.00 uur (tenzij anders aangegeven op de voucher van de eigenaar). Eerdere aankomst is absoluut niet mogelijk; geef de eigenaar de kans en de rust om het huis, tuin en zwembad schoon te maken voor uw aankomst!! Heb daarnaast respect voor de siesta, onverwacht aankomen voor 15.00 uur is zeer ongepast en wordt zeker niet gewaardeerd.
    • Denkt u later aan te komen? Neem dan contact op met de eigenaar/sleutelbewaarder (telefoonnummers staan op route).
    • Komt u op een andere dag aan als op zaterdag? Bel dan ongeveer drie uur voor aankomst met de sleutelbewaarder en geeft door hoe laat u denk aan te komen (telefoonnummers staan op route).  Dit scheelt lang wachten bij aankomst.
    • Kunt u het huis niet vinden? Dan kunt u contact opnemen met de eigenaar/sleutelbewaarder of contactpersoon per plaatse (nummer staat op voucher en/of routebeschrijving). Zij halen u dan vaak op als u in het dorp in de buurt wacht.
  2. Controleer bij aankomst in uw vakantiehuis samen met de eigenaar/sleutelbewaarder of de accommodatie goed verzorgd en schoon is achtergelaten en of er voor u geen belangrijke zaken ontbreken. Nog belangrijker is om te controleren of het gasfornuis/elektra en warm water naar behoren werken. Is dit niet het geval dan dient u dit direct bij de sleutelontvangst door te geven aan de eigenaar/sleutelbewaarder en wel voordat hij/zij vertrekt daar het op zondag bijna onmogelijk is om iemand te vinden.
    In het geval dat u er met hem/haar niet uitkomt in verband met taalproblemen, dan kunt u de lokale agent bellen (zij preken Engels en zijn tot zaterdagavond 20.00 uur telefonisch bereikbaar voor problemen bij aankomst. Op zondag zijn de agentschappen gesloten). De telefoonnummers van de agent staan op uw voucher.
    Mocht u er dan nog niet uitkomen, dan kunt u Italian Residence bellen 035-5880782 (bij geen gehoor graag na 10 minuten later nogmaals proberen, het kan zijn dat ik met een andere klant aan de telefoon zit). U kunt ons ook een sms sturen met het verzoek terug u te bellen indien u geen gehoor krijgt.
  3. Alle problemen die zich ter plaatse voordoen, dienen ook dezelfde dag doorgegeven te worden aan de eigenaar. Komt u er niet uit met hem/haar? Dan verzoeken wij u meteen de agent ter plaatse te bellen of te smsen en het probleem aan hen voor te leggen (telefoonnummer agent staat op uw voucher). Lukt het de agent ter plaatse niet om uw probleem op te lossen? Dan kunt u contact opnemen met Italian Residence. Wacht echter niet te lang met het doorgeven van een probleem; dit geeft u onnodige ergernis en als wij het probleem te laat door krijgen kunnen wij het niet meer voor u oplossen.
    Aan het eind van de vakantie of na uw vertrek kunnen wij helaas niet meer helpen als er een probleem heeft plaatsgevonden tijdens uw verblijf. Het contract dat u heeft is namelijk met de eigenaar en Italian Residence is slechts een tussenagent. Wij zullen er echter alles aan proberen te doen om bij een probleem en/of geschil te assisteren om het probleem zo goed en snel mogelijk op te lossen. Deze assistentie is echter alleen mogelijk als u nog ter plaatse bent.

 

Informatie ter plaatse

  • Tenzij anders vermeld op de website en/of uw voucher is een eenmalig lakenpakket met lakens en handdoeken voor de badkamer en keuken in het huis aanwezig. Zwembadlakens dient u altijd zelf mee te nemen.
  • Wij raden u ook aan een filterkoffiezetapparaat met bijpassende koffie mee te nemen als u een koffiedrinker bent. De meeste huizen beschikken namelijk alleen over een Italiaanse percolater koffiezetter. Ook een kaasschaaf, afwasborstel en extra keukendoeken zijn niet aanwezig.
  • Voltage in Italië is hetzelfde als in Nederland. Maar koop bij de ANWB of in Italië in de supermarkt een verloopstekker daar de stopcontacten vaak niet overeenkomen met onze stekkers.
  • In Italië dient u zelf uw vuilnis dagelijks in een van de vele containers langs de weg in de buurt van uw huis te deponeren. Er staan hoge boetes op het niet goed verwijderen van huisvuil, Italië kent een soort van vuil politie in burger die dit soort zaken controleert.
  • Satelliet TV in het buitenland betekent helaas nooit Nederlandse kanalen, daar hier een extra dure satelliet voor nodig is.

 

Maximum aantal personen
Het op de website aangegeven maximum aantal personen (baby’s tellen ook mee) per accommodatie mag niet overschreden worden (tenzij dit vermeld is op uw boekingspapieren). Bij overschrijding kan u de toegang geweigerd worden, of zal er in elk geval bijbetaald moeten worden als de mogelijkheid tot het bijplaatsen van een bed bestaat en de accommodatieverschaffer toestemt in het bijplaatsen. Luchtbedden zijn nooit toegestaan. De kosten voor een extra bed moeten altijd ter plaatse worden afgerekend.

 

Faciliteiten ter plaatse

  • Internet en telefoon
    Internet en mobiele telefoons werken helaas nergens in Italië zoals u het in Nederland gewend bent. Het bereik is slecht en dit verschilt ook sterk qua regio. De eigenaar van het huis kan hier ook niets aan veranderen en/of verbeteren, ook dit heeft met de infrastructuur te maken. Als er internet is, is dit vaak geen wi-fi en heeft u dus een laptop nodig. Vaak is de dataverbinding niet sterk genoeg voor zwaar data verkeer. Veel van de vakantiehuizen hebben geen internetaansluiting, en als die er wel zijn (zie icoon   op onze website) werken ze vaak niet zoals u graag zou willen, weet ik uit ruime ervaring.
    Mocht u internet tijdens uw verblijf belangrijk vinden en lukt het niet bij uw vakantiehuis, dan kunt u bij WIND (een Italiaanse aanbieder) een internetstick voor in een laptop kopen voor € 39,- met € 10,- internet voor een maand. Deze zijn aan te schaffen met een geldig paspoort.
  • Elektra
    Elektra is erg duur in Italië. Buiten de verwarming en airconditioning zijn deze kosten meestal inbegrepen in de prijs. Staat er echter op onze website dat dit niet is inbegrepen, check dan de begin- en eindstand. De kosten liggen tussen de € 0,50/ € 0,85 per kWh.
  • Huisdieren
    Honden zijn alleen toegestaan als op voorhand hiervoor schriftelijke toestemming is verleend. Elke hond dient op uw voucher vermeld te staan. Is dit niet het geval, geef het ons dan meteen door. Anders kan het zijn dat ze niet worden toegelaten. De accommodatieverschaffer heeft ook het recht extra borg en/of schoonmaakkosten in rekening te brengen voor de hond.
  • Zwembaden
    Zwembaden zijn normaal gesproken open van 15/05 tot 30/09, eventueel op verzoek eerder en/of later. Bij vertrek tussen 01-05 en 01-06 en tussen 01-09 en 01-10, raden wij u aan dit vooraf even bij ons te controleren. Wij kunnen u dan laten weten of het zwembad van de locatie die u wenst te boeken is geopend.
  • Ziekenhuisinfo
    In het geval dat u een ziekenhuis zoekt op vakantie, raden we u de volgende internetlink aan; http://www.hospitalscout.com/nl/Hospitals/easySearch.html
  • Weersverwachtingen
    U kunt de weersverwachting voor de komende 10 dagen in Italië nakijken via: http://www.weeronline.nl/Europa/Italie/171

 

Algemeen

  • Sinds 2012 dient bijna overal toeristenbelasting te worden betaald (prijs is afhankelijk per gemeente). De belasting dient u vaak ter plaatse te betalen.
  • Heeft u vragen/verzoeken m.b.t. uw vertrek? Dan verzoeken wij u deze per e-mail aan ons te stellen en niet per telefoon. Het voor u en ons prettig om de vraag en antwoord via schrift te kunnen ontvangen en te beantwoorden. U dient dan wel uw boekingsnummer en de naam/lettercode die op uw Italian Residence bevestiging staat te vermelden. Anders wordt het namelijk erg lastig zoeken voor ons.
  • Ter ondersteuning van een goede aankomst bij uw vakantielocatie zijn wij op aankomstdagen op zaterdag telefonisch bereikbaar voor problemen en/of vragen op het nummer +31 355880782 tussen 17.00 en 19.00 uur. We raden u aan altijd eerst de eigenaar en/of de agent ter plaatse te bellen bij problemen daar zij aanwezig zijn in Italië en u het beste kunnen helpen.

 

De Italiaanse taal

Hieronder vindt u een lijst met Italiaanse zinnen die uw verblijf mogelijk vergemakkelijken.  De meeste eigenaren spreken namelijk uitsluitend Italiaans. Mocht u taalproblemen met de eigenaar hebben, kunt u zich wenden tot de Engelstalige agent ter plaatse. Dit nummer kunt u vinden op uw voucher. Lukt dat ook niet, kunt u Italian Residence bellen.

  1. Goedemorgen, goedemiddag, goedenavond. 
    Buongiorno,  buona sera, buona sera.
  2. Wij verwachten wat later aan te komen.
    Aspettiamo di arrivare più tardi.
  3. Wij zitten momenteel in een file
    Siamo attualmente in un ingorgo /coda
  4. Kunt u mij de weg naar.... wijzen, Links, rechts.
    Mi può mostrare la strada per ...., sinistra, a destra.
  5. Hoe laat kunt u hier zijn
    A che ora sei qui
  6. Alstublieft dit is de voucher van het reisbureau
    Per favore questo è il voucher dell'agenzia di viaggi
  7. Het huis is vies kunt, u het huis opnieuw schoonmaken
    La casa è sporca si può pulire la casa di nuovo
  8. Dit is de borg voor het vakantiehuis
    Questo è il deposito per la casa vacanza
  9. Kunt u mij de borg terug betalen van het vakantiehuis
    Puoi pagarmi il deposito di ritorno
  10. Hoe laat kunt u hier zijn voor de sleuteloverdracht en teruggave van de borg
    A che ora siete qui per la consegna delle chiavi e restituzione del deposito
  11. Tot hoe laat is de supermarkt open?
    Fino a che ora è il supermercato aperto?
  12. Waar is de dichts bijzijnde supermarkt, winkels, restaurant, dokter, ziekenhuis
    Dove si trova il più vicino supermercato, negozi, ristoranti, medico, ospedale.
  13. Kunt u mij aangeven hoe de oven, magnetron, tv, werken
    Prego di dirmi come d’usare,il forno, microonde, tv, lavo
  14. Is het gas aangesloten voor het gasfornuis
    È collegato la stufa a gas
  15. Is het warm water aangesloten
    È l'acqua calda collegato
  16. Is de elektra aangesloten?
    È l'energia elettrica collegati
  17. Er is een lamp kapot, kunt u deze vervangen
    E rotta una lampadina, si può sostituire
  18. De oven, tv, magnetron, ijskast, is kapot  kunt u deze repareren
    Il frigorifero, forno, tv, microonde,, è rotto si può riparare
  19. Kunt u vandaag het zwembad schoonmaken
    Riesci a pulire la piscina oggi
  20. Kunt u het beddengoed vervangen
    Potete sostituire la biancheria da letto
  21. Kunt u de handdoeken vervangen
    Potete sostituire gli asciugamani
  22. Hoeveel kost een extra set beddengoed
    Quanto costa un extra set di biancheria
  23. Wordt het beddengoed vervangen na een week?
    Le lenzuola vengono cambiate dopo una settimana?
  24. Graag  wat extra kopjes, borden, glazen, messen,vorken,lepels
    Per piacere qualcosa in più tazze, piatti, bicchieri, coltelli, forchette, cucchiai
  25. Ik mis stoelen, tafel, ligbedden voor het zwembad
    Mi mancano sedie, tavolo, sedie per la piscina
  26. Hartelijk dank voor uw hulp
    Grazie per il vostro aiuto
  27. Ik spreek geen Italiaans spreekt u een andere taal, of kunt u iemand halen die ons wel verstaat
    Non parlo italiano si parla un'altra lingua, o puoi scegliere qualcuno che ci capisce bene
  28. Wij willen graag een babybed, babystoel hebben, kunt u hiervoor zorgen?
    Per favore, è possibile inserire un lettino baby, seggioloni
     

ITALIAN RESIDENC WENST U EEN GOEDE REIS EN MOOI VERBLIJF